Search

Mereka Ni Melawat Lebih 50 Negara Dengan Van Dan Hanya Habiskan $8 Sehari!


Kami adalah penulis muda blog travel dari Poland yang tidak mempunyai wang yang banyak tetapi kami mahu melihat dunia. Kami membeli sebuah van lama  $ 600, dicat, mengambil khemah dan bekalan makanan dan pergi macam tu aje.

Dalam 6 tahun kami telah melawat lebih daripada 50 buah negara dan kami mengembara lebih daripada 150,000 km ke 5 benua. Kami tidak pernah membayar untuk penginapan (kami tidur di dalam van dan dalam khemah) dan kami makan apa yang kami masak. Berikut adalah cerita pendek, dalam bentuk gambar.

Oleh kerana ramai daripada anda telah bertanya bagaimana kami menguruskan untuk perjalanan perbelanjaan hanya $ 8 sehari, kami nak ceritakannya lebih lanjut. Kos utama adalah bahan api jadi apa yang kami lakukan adalah dengan mengajak orang lain untuk turut serta jadi kami dapat berkongsi kos bahan api. Kami berjalan perlahan-lahan dan sering tinggal di satu tempat selama beberapa hari, jadi kami dapat jimatkan bahan api. Juga banyak orang memesan poskad dari perjalanan kami dan mereka akan menerima poskad dari tempat yang indah, dan sebagai ganti kami akan mendapat wang untuk satu liter bahan api.

Kami tidak membayar untuk penginapan kerana kami tidur dalam van atau dalam khemah di pantai, tebing, gunung. Selalunya, orang yang tidak dikenali menjemput kami ke rumah mereka. Orang Poland yang tinggal di luar negara sering membantu kami. Makanan yang kami beli di pasar raya dan makan apa yang kami masak, tentunya kami tidak makan di restoran. Sebagai contoh, di Australia kami makan stik kangaroo kerana ia adalah daging yang paling murah.

Apabila kereta rosak kami membaiki, sebabnya semasa perjalanan kami telah belajar bagaimana untuk melakukannya. Dan apabila kami memerlukan mekanik, mereka seringkali tidak mengambil wang dari kami kerana mereka kagum dengan perjalanan kami dan mahu membantu kami dan menjadi sebahagian daripada pengembaraan kami. Kami mempunyai tangki air pancuran elektrik dan bekalan air 150L di atas bumbung jadi kami tidak perlu keluarkan duit untuk mandi. Kadang-kadang kami  hanya menggunakan sungai atau tasik. Di antara benua kami mengangkut kereta kami menggunakan kapal. Ia memang mudah sangat.

Kadang-kadang kami mempunya penaja terutama untuk aktiviti yang memerlukan kos yang tinggi seperti, pengangkutan kereta merentasi lautan ke Australia dan Amerika Syarikat. Sebagai pertukaran untuk pengiklanan mereka pada van kami. Logo pada kereta ini adalah contoh pengikalan dari syarikat  yang membantu kami untuk mengangkut kereta melalui lautan. Blog kami adalah blog travel yang paling popular di Poland dan sekarang kami bekerja sebagai penulis blog dan itulah caranya kami buat duit. Dan terima kasih dengan sebab itu kami masih di jalan raya kerana kami hanya perlukan sebuah komputer riba dan internet untuk bekerja. Kami telah menerbitkan dua buah buku tentang perjalanan kami dan darinya kami dapat wang. Kami melakukan sesi foto untuk syarikat-syarikat atau melakukan klip pengiklanan di lokasi yang eksotik dan syarikat-syarikat membayar kami untuk itu. Kadang-kadang kami juga bekerja sebagai pereka grafik dan pakar IT (online).

Kami adalah penulis muda blog travel dari Poland yang berjalan di seluruh dunia dalam sebuah van lama


Photo Credit: Wojciech Lewandowski
Kami ingin travel tetapi kami tidak mempunyai wang yang cukup jadi kami membeli van lama  $ 600 dan ditukar kepada kereta travel kami.



Kami ambil khemah dan bekalan makanan dan terus jalan..



Kami melawat lebih 50 buah negara di 5 benua di 6 tahun dan kami memandu lebih 150,000 km



Kami saksikan pemandangan indah  Grand Canyon ..



Dan padang pokok lupin yang memukau di Iceland



Kami bermandikan air panas di Iceland ...



Melihat padang sangat hijau di Iceland ...



Selfies  di tempat-tempat yang paling indah ...


Naik ke atas batu-batu besar di Norway ...



Santai di Venice, Itali



Bergambar dengan kambing liar di Iceland




Menunggang unta di Sahara



Melihat rumah indah di Iceland


Melawat lembah monumen di, Amerika Syarikat.


Melihat The Valley Of Fire, Amerika Syarikat



Makan malam dengan pemandangan Grand Canyon


Dan meraikan Krismas di dalam van kami


Kami tidak pernah membayar untuk penginapan. Kami tidur di pantai, tebing atau di pergunungan


Kami tidak membayar untuk restoran juga, kami makan apa yang kami masak


Kereta lama kami selalu rosak, tetapi kami belajar bagaimana untuk membaiki semasa perjalanan


Kerana kami tidur meliar , kami selalu bertemu dengan banyak binatang liar


Like emu liar ini, yang cuba untuk berlumba dengan kereta kami


Blog travel kami menjadi popular di Poland, dan orang ramai mula untuk menyertai kami


Terserempak dengan pembaca blog kami dan menyertai kami dan berkongsi kos bahan api


Kadang-kadang kereta lain juga menyertai kami


Sepanjang masa kami berjumpa dengan orang dan bertukar fikiran


Akhir sekali, kami bertunang di padang pasir Sahara


... Dan kami masih di jalan raya!


Photo Credit: Paweł Jagiełło
Jom jamu mata dengan video Iceland yang ohsem ni.



Macam mana anda terasa tak nak pergi travel? Jom travelje!